Konstrukční chyba ve vývoji tohoto prvku přinesla v provozu problém téměř každému majiteli motocyklu Suzuki GSX 1400. Pokud jste pocítili při nasednutí anebo při jízdě, že zadní část stroje jde nadoraz, tak zcela jistě už jste si se štelováním tuhosti neporadily. Olej, který pomocí pístu stlačí pružinu už byl v tuto chvíli vyteklý a co více, že se nečistoty z provozu dostali na třecí plochy válečku a jako brusivo zničily těsnící o – kroužky a hliníkový povrch.
Hlavním problémem byl plastový stírací kroužek na vrchní části válečku, který pod sebe propustil špínu a prach, a ta se dále dostala k těsnícím gumičkám. Nešťastné také byly jemné drážky, které sloužili jako rysky pro identifikaci seřízení. Ty v sobě také nesly nečistoty a při štelování jste si samy zanesly brusivo pod stírací kroužek. Pokud by majitel již od první jízdy a před každým pohnutí štelovacího kolečka dokonale vyčistil okolí stíracího kroužku. Co lépe, odstranit hned ten plastový kroužek bylo nejlepším řešením. Stačilo kolikrát opláchnutí proudem vody. Tak se dalo oddálit překvapení, že nejde přitvrdit zadní pružina. Pokud Vás to potkalo někdo na dovolené, naloženého ve dvou na druhé straně Evropy, tak to nebylo příjemné. GSX1400 zrovna dobrý podvozek neměla, tak bylo více než důležité si sem tam s nastavením pohrát, a fungovala o mnoho lépe, když byla přitvrzena. V průběhu výroby došlo k malé změně. Zmizel plastový kroužek, rysky byly jen naznačeny a změnil se kvůli konstrukci průměr v jedné části válečku.
Dá se říci, ano objednáme díly a vyměníme. Jenže to u Suzuki v tomhle případě nelze. Na zadní tlumiče prostě součástky nenabízejí. Pouze celé jednotky. Poprvé jsem to řešil už v roce 2002, kdy vlastně poprvé GSX 1400 vyjela, a byl jsem překvapen odpovědí dovozce. V prvních letech se prodávali zadní jednotky za 32000,- kus. Dokonce někteří uspěli a na záruku jím byli tlumiče zdarma vyměněny. Štelovací prvek předpětí je sice udělán jako nerozebíratelný, ale repasovat lze.
Co se, ale i stává, že nejenže majitel motocyklu vidí, že to nejde a štelovací kolečko je na konci, tak neváhá a silou ho rve dál v domnění, že to je jen zatuhlé, či se stane zázrak a pružina se přitvrdí. Bohužel, jsou i tací co vezmou do ruky siky a pumpičku tak definitivně zničí. A to je kámen úrazu. To už není obyčejná repase válečku a gumiček, ale musí se pumpička odvrtat a udělat kompletní opravu zničených součástí štelování. I toto samozřejmě lze provést. Často musím přistoupit k demontáži na velkém lisu.
Co se týká samotných tlumičů, tak ve většině případů jsou i po více než 100 000 km naprosto funkční a citlivé na naštelování jak komprese, tak útlumu. Problémem, tak bývá jen výše zmíněná úprava tuhosti pružiny.
Repase zahrnuje přetěsnění a výměnu těsnících prvků ve štelovací jednotce, opravu zničených povrchů jak válečku, tak i pístků. Naplnění médiem a nastavení celého tlumiče na požadavky zákazníka. Pokud je potřeba opravit i zničené samotné pumpičky, tak i to lze provést za příplatek. Plastový stírací kroužek již na váleček nevracím, je netěsný a většinou poškozený. Náhradou je do zápichu zamáčknutý o-kroužek, který zamezí nečistotám pronikat dál do válečku k samotným těsnícím prvkům. Tak po změně nastavení si pohlídejte, že tento vrchní kroužek dobře sedí v zápichu. Je to vlastně jen další pomocník proti nečistotám. Pár zákazníku požadovalo i úpravu pružin do jiné barvy, tak i toto je možné zajistit. K rozebírání i montáži používám vlastní přípravky, tak nedochází k poničení ani poškrábání povrchů tlumiče ani pružiny. Při potřebě změny tuhosti tak doporučuji i po repasi, abyste si okolí válečku očistili, či opláchli proudem vody, nebo tlakovým vzduchem vyfoukli nečistoty a až poté přistoupily k úpravě nastavení.